Sejm uchwalił w środę nowelizację ustawy, umożliwiającą rozliczanie w euro inwestycji związanych z budową morskich farm wiatrowych, finansowanych z części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy.
Japońskie i brytyjskie firmy zawarły umowę w sprawie budowy innowacyjnego statku przeznaczonego do transportu biomasy, który jednocześnie sam będzie posiadał ekologiczny napęd. Wiąże się to z polityką Japonii celem uczynienia jej gospodarki zeroemisyjną, wolną od paliw kopalnych.
Polski program offshore bez zielonych paliw nie będzie w pełni wydolny i nie spełni wszystkich pokładanych w nim oczekiwań – oceniła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Olga Sypuła, ekspertka rynku energii, country manager European Energy Polska.
Port Antwerpia-Brugia zaprezentował 14 maja holownik Methatug. Jednostka napędzana metanolem, jest częścią programu ekologizacji floty portowej i ważnym krokiem w kierunku przejścia na port neutralny dla klimatu do 2050 roku. Projekt jest finansowany przez europejski program badawczy Horyzont 2020 i jest częścią projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie możliwości wykorzystania metanolu jako zrównoważonego paliwa dla branży morskiej.
Jak będzie kształtować się regionalna gospodarka w najbliższych latach? Jakie będą branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza? Jakie powinny powstać Regionalne Agendy Badawcze, aby wykorzystać potencjał Pomorza? – to główne pytania zadane na początku konferencji „Pomorska Gospodarka Jutra”, którą zorganizował Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
„Każdy rynek musi mieć swój sposób na transformację energetyczną. Współpraca międzynarodowa pozwala na to, żeby rynki były bardziej zgodne, żeby można było zwiększyć handel transgraniczny, np. energią, a w przyszłości wodorem” – wskazywał Tomoho Umeda, prezes Hynfra oraz Hynfra Energy Storage podczas H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem Polska powinna opracować własny sposób na transformację energetyczną i ma do tego potencjał.
Technologie wodorowe mogą okazać się kluczowe w całym procesie transformacji energetycznej, jednak aby do tego doszło, wymagana jest integracja z innymi systemami, w tym z offshore oil & gas i offshore wind. Podczas targów H2POLAND odbył się panel dotyczący integracji offshore z rynkiem wodoru podczas którego wypowiadali się eksperci związani z branżą morską.
W dniach 24 i 25 kwietnia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie było w całości poświęcone dekarbonizacji oraz technologiom wodorowym.
Damen Shipyards zwodował właśnie drugi w pełni elektryczny holownik RSD-E 2513. Jednostka pracować będzie w porcie Antwerpia-Brugia, gdzie pływa już holownik na wodór, a wkrótce dołączy do niego holownik metanolowy.
Wdrażając federalną ustawę wodorową z 11 lipca 2023 roku federalny minister energii Tinne Van der Straeten wyznaczył 26 kwietnia Fluxys hydrogen, spółkę zależną Fluxys Belgium, na operatora rozwoju i zarządzania siecią przesyłową wodoru w Belgii na lądzie i w morzu.
Grupa Orlen przeznaczy 85 mld zł na zielone inwestycje w energetyce do 2030 r.
„Falami pisane” czyli Wspólne Świętowanie WISTA Poland i Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Michał Kaczerowski
Statek który uderzył w most w Baltimore miał wcześniej awarie? Są pierwsze wyniki śledztwa
Pierwsze foki wracają na wolność [wideo]
Sejm uchwalił ustawę mającą usprawnić finansowanie inwestycji offshore wind w części pożyczkowej KPO